بازار ثانویه ارز دلار ۸ هزار تومانی یا ۷۵۲۳ تومانی؟

بازار ثانویه ارز دلار ۸ هزار تومانی یا ۷۵۲۳ تومانی؟

بازار ثانویه ارز دلار ۸ هزار تومانی یا ۷۵۲۳ تومانی؟

بعد از مدت ها  انتظار سرانجام بازار ثانویه ارز راه اندازی و روز سه شنبه مشاور بانکی اتاق بازرگانی خبر از نخستین معامله با دلار ۸ هزار تومانی داده است.

در این صورت  برخی در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از سامانه اینترنتی نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) نوشته اند که دلار ثانویه ۸ هزار تومانی تنها جهت آزمایش ثبت شده و هنوز  از معامله آن در این سیستم خبری  نیست.

بازار ثانویه، بازاری است که تنها صادرکنندگان و وارد کنندگان در ارتباط با گروه کالایی ردیف ۳ می توانند معامله انجام دهند.

به گفته محمد مهدی رئیس زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی در این بازار وارد کنندگان و صادرکنندگان بدون آنکه دولت در نرخ گذاری دخالتی کند بر سر قیمت ارز با هم توافق می کنند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی گفته  که استمرار بازار ثانویه قطعا ثبات را به بازار باز می گرداند و روال عادی را پیش میگیرد. وی گفته  است: «البته نقیصه ای که همچنان وجود دارد این است که تامین ارز بخش خدمات هنوز وارد بازار ثانویه نشده و دولت برای ارز مسافرتی فعلا تمهیدات مناسبی را جایگزین نکرده است.»

با رسمی شدن نرخ ارز در بازار ثانویه، ارز در ایران چهار نرخی می شود. نرخ ۳۹۰۰ تومانی، ۴۲۰۰ تومانی، ۸ هزار تومانی و نرخ بازار آزاد که از نظر دولت قاچاق محسوب می شود.

خبرهای تایید نشده از بازار آزاد ارز گویای آنست که فروشندهای ارز آزاد در بازار بیشتر شده  و قیمت دلار بازار آزاد اندکی کاهش داشته است و کمتر از دلار ۸ هزار تومانی بازار ثانویه ایستاده .